עיצוב דירה קטנה למשפחה: 4 כללי עיצוב להורים המתחילים

בשנתיים האחרונות נרשמת עלייה מסוימת ברכישת דירות קטנות למשפחות צעירות. אם בעבר דירה קטנה נתפסה כסמן למשפחה קשת יום, כיום, עם העלייה בתוחלת החיים ויוקר הדיור דירות אלו רשמו זינוק של 56% בשיעור התחלות הבניה, על פי נתוני הלמ"ס.

עיצוב דירה קטנה למשפחה טומנת בחובה מספר נקודות בסיסיות החל משלב הסקיצה שממנו ניתן להתחיל ולתכנן תוכנית עיצוב מפורטת שתתן מענה לכל צרכי המשפחה. אותן נקודות בסיס, אותם כללים שחלים על עיצוב דירה קטנה למשפחה נובעים בראש ובראשונה מתוך מגבלת הגודל בחלל.

לטעמי, כשמדברים על דירה קטנה אנו מתייחסים לגודל ממוצע של 70 מ"ר או פחות ונושא הגודל מהווה פקטור חשוב מאין כמוהו שמאלץ אותי כמעצבת למצוא פתרונות יצירתיים להתנהלות המשפחה בחיי היום יום בדירה שכזו.

חלל הפנים יכול לעבור מספר שינויים פונקציונאליים ודקורטיביים אולם החשוב מכל הוא שבכל שלב ושלב בתכנון, כל אותם כללים יבואו לידי באלמנטים שונים שיוטמעו בחלל הדירה ויקבלו את ביטויים כיוון שהם אלו שיאפשרו לבני הבית התנהלות טובה יותר בחלל הפנים.

קיימים מספר דברים שיש לתת עליהם דגש בעיצוב דירה קטנה. הנה הם לפניכם:

פונקציונאליות:

כשמדברים על פונקציונאליות בחלל קטן יש לקחת בחשבון את כל הדרישות העיצוביות של בני המשפחה מבלי לפגוע בפונקציונאליות של החלל. שימוש באלמנטים שונים שמתווספים בתוך החלל מאפשרים נקודות הסתכלות שונות על אזורים שונים ובכך גם נוטעים את התחושה של חלל גדול יותר.

אחד הפתרונות השכיחים ביותר בעת תכנון דירה קטנה הוא הריסה של הישן ובניה מחדש, כך ניתן לעצב את הדירה בלי הגבלה שנובעת מהימצאותם של קירות בחלל (כמובן מדובר כאן בהסרת קירות שאינם קירות תומכים).

פתרונות אחסון:

כיוון שהמגבלה בגודל החלל היא אחד החסמים העיקריים שאינם מאפשרים לבני המשפחה לאחסן פריטים, מציאת פתרונות אחסון מצריכים יצירתיות מתמדת. אחת הדרכים לעשות זאת היא שימוש באלמנטים המשמשים לאחסון בתור קיר חוצץ בין מעברים בחלל.

שימוש בקיר ארון או ספרייה מעוצבים או מיטות בעלות מגירות תחתונות הם אלמנטים שכיחים שניתן לראות בכל דירה מעוצבת שמוגבלת בגודל החלל. כך לדוגמה, חוצץ מעין זה יכול לשמש כארון לאחסון כלים בצד הפנה למטבח ומצידו השני כספריה או כרקע קיר לפינת טלוויזיה.

שמירת המרחב בחלל:

ככל שנצליח ליצור חלל פתוח יותר כך ניתן להעניק תחושת מרחב גדולה יותר. גם השימוש ברהיטים עצמם בא לידי ביטוי על מנת לשמר את תחושת החלל הפתוח או את גודלו. ככלל ניתן לומר שהבחירה בריהוט בדירה קטנה לא אמור להיות גדול מדי על מנת שלא ליצור את אפקט "הפיל הלבן" שבחדר. בחירה חכמה בריהוט תייצר מרווח ואוויר נשימה בהתנהלות היום יומית בחלל.

משחקי תאורה להדגשת עומק בחלל:

תאורה היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על נראות החלל ומתוך כך גם על תחושת המרחב בתוכו. ניתן לבחור באלמנטים שונים של תאורה שיכולים לתת מענה בהדגשת פינות הבית או ביצירת עומק בחלל הבית.

יחידות תאורה כמו ספוטים או פסי צבירה יכולות לשמש אותנו לתאורה היקפית וישמשו כרקע ליחידת התאורה המרכזית המעוצבת והדומיננטית.