עיצוב בתים פרטיים בסגנון מודרני

קיימים הרבה סגנונות עיצוב לבתים מודרניים שקיבלו את הגדרתם כ"מודרניים" עוד מתחילת שנות ה- 80 ועד להיום, על כן ההגדרה ל- "בית מודרני" היא הגדרה רחבה שתלויה בכמה גורמים ומאפיינים.

למעשה מודרניזם בתחומי היצירה החזותית נולד באירופה של ראשית המאה ה- 20 וגיבש את זהותו בכמה מרכזים לאדריכלות ועיצוב ובתנועות של אמנים מתחומי העיצוב והאמנות. הרעיון שעל פיו פועל סגנון זה הוא גיבוש של אסתטיקה חדשה לעולם התעשייתי שנוצר במאה הקודמת ובעולם הטכנולוגי של היום.

הסגנון המודרני מבטא גישה שבאה לתת דגש על ערכים פונקציונאליים בחלל, בדגש על צורות פשוטות, נקיות, ללא עומס של אלמנטים בחלק מהמקרים (סגנון מודרני מינימליסטי) והסתמכות על הטכנולוגיה המודרנית כחלק בלתי נפרד מסגנון עיצוב זה.

במקרים רבים נמצא שעיצוב מודרני כמעט תמיד ישולב עם סגנון עיצוב נוסף, אולם ככלל ניתן לרכז ולהגדיר מהו עיצוב מודרני לבתים פרטיים עם מספר מאפיינים שחוזרים בסגנון זה.

ריכזתי עבורכם מספר מאפיינים עיקריים שבלעדיהם עיצוב מודרני לא יוכל להיקרא עיצוב מודרני. הנה הם לפניכם:

מה מייחד עיצוב בתים פרטיים בסגנון מודרני?

חלל המבנה: אמנם כאן מדובר בשלב התחלתי תכנוני ולא רק בעיצוב פרטים בחלל פנים הבית, אך ככלל ניתן להגדיר שסגנון מודרני יהיה מאופיין בחלל פתוח וככזה הוא יאפשר עיצוב בעל תקרה גבוהה שתפתח, תגדיר ותאוורר את פנים חלל הבית.

גם כל נושא הריהוט מושפע מחלל המבנה הפתוח ומגובה התקרה ובתוך כך אמור להיות מותאם בגודל ובכמות הרהיטים שתעצב אותו. סגנון מודרני דוחה כל עומס באלמנטים שונים אולם עבודתם של מעצבות ומעצבי הפנים לדאוג שכמות וגודל הריהוט יותאמו היטב לחלל המבנה.

סגנון נקי בעל קווים ישרים: אחד המאפיינים העיקריים שמאפיינים את הסגנון המודרני הוא צמצום העומס בחלל הפנים. דבר זה בא לידי ביטוי בין היתר בבחירה בקווים ישרים, חסכוניים בעומס. גם הבחירה בריהוט שימוקם בחלל המבנה מצריכה חשיבה שמסתמכת על קו נקי, זאת אומרת בחירה בריהוט מודרני בעל קווים אחידים ונקיים.

בחירת צבעים והתאמתם: נושא בחירת הצבעים בסגנון מודרני חשוב מאין כמוהו. מדוע? משום ששילוב נכון של צבעים אמור לספק ליושבי הבית הרגשת נינוחות וביתיות המותאמת לאופיים. צבעים נושאים בתוכם את האפקט העיצובי המשמעותי ביותר שמשתלט על עיני הנכנסים לחלל כבר מהרגע הראשון.

אך גם בחירת הצבעים והתאמתם אחד עם השני חשובה לא פחות, קיימים צבעים משלימים וצבעים מנוגדים ובחירה בצבעים כמו: מוקה, לבן, שמנת, אפור או אפילו צבעים נועזים כמו כתום או אדום הם צבעים שנהוגים כיום בעיצוב המודרני ומשולבים על גבי אחד מקירות הבית או על גבי אקססוריז כדוגמת כריות או שטיחים.

משחקי תאורה או שימוש באור טבעי: בואו ונפריד לרגע בין תאורה ובין אור. כאשר מדברים על שימוש בתאורה יש לנצל עד כמה שניתן את כל האפשרויות שניתנות כיום במגוון סגנונות ועיצובי תאורה שונים. לדוגמה, הבחירה ביחידות תאורה חלשה בכמה מקומות בחלל לעומת יחידת תאורה אחת חזקה. נצלו עד כמה ניתן את העיצובים השונים בתחום, אם זה גופי תאורה תלויים, ריצפתים, עמודי תאורה וכו'.

לעומת זאת כאשר מדובר באור, חשוב מאוד לנצל את האור הטבעי עד כמה שניתן, מה שאומר, בעיקר, בחירה בפתחי תאורה גדולים ובחירת מיקום נכונה של אותם מפתחים ביחס לשעות אור היום בחוץ.

עד כאן סקרתי עבורכם מספר מאפיינים עיקריים שמגדירים את סגנון העיצוב המודרני אולם, כפי שהגדרתי זאת בתחילה, כיום, הסגנון המודרני אינו בעל הגדרה אחת ברורה והוא משלב ומכיל בתוכו גם סגנונות עיצוב אחרים.

שילוב זה הוא הסגנון האקלקטי, טרנד פופולארי למדי בימינו, עד כדי כך שקשה כבר למצוא בתים שאינם מעוצבים לפי סגנון מודרני בשילוב כלשהו. הנה כמה מהשילובים הנפוצים שמצויים היום ומציעים שילוב מעניין המגלם בתוכו אמירה עיצובית חדשה.

עיצוב בתים פרטיים בסגנון מודרני – מינימליסטי

הסגנון המודרני אוהב מינימליזם בעיצוב חלל הפנים. המינימליזם כזרם אדריכלי פרח בשנות ה- 70 של המאה הקודמת והשתלב בצורה כמעט טבעית עם הסגנון המודרני. הרעיון המעשי מאחורי אמירה זו הוא להוריד כל עומס בדקורציה של פריטים מיותרים.

לאלו שאינם באים מתחום העיצוב יתכן ויהיה קשה ליישם סגנון זה משום שהוא עלול להתפרש על ידם כדלות או מחסור של פריטים בחלל הפנים אולם, יש צורך בחשיבה אמיתית ותכנון החלל בצורה חכמה על מנת לאפשר לו אוורור מעומס ויעילות בשימוש בפריטים בחלל הבית.

עיצוב בתים פרטיים בסגנון מודרני – קלאסי

האלגנטיות היא שם המשחק בסגנו זה. הרעיון כאן הוא לקחת את הסגנון הישן, הקלאסי ולשנות או לשלב אותו יחד עם הסגנון המודרני. מבחינה מעשית שילוב סגנונות זה מוליד שימור של  מספר ריהוטים קלאסיים בחלל מודרני, לעיתים על ידי שינוי או צביעה מחודשת לריהוט זה.

עיצוב בתים פרטיים בסגנון מודרני – כפרי

משתמש בעיקר בחומרים מחוספסים, פחות עדינים ושימוש בחומרי גלם כמו עץ טבעי. הסגנון המודרני – כפרי ישתמש בתאורה חמה וצבעים חמים. הרעיון הכללי העומד מאחורי סגנון זה הוא לייצר אווירה חמימה וביתית אולם שתבוא לידי ביטוי בשימוש במספר מאפיינים השייכים לסגנון המודרני כמו שימוש בקווי עיצוב ישרים ונקיים.

עיצוב בתים פרטיים סגנון מודרני – אורבאני

הבחירה בסגנון עיצוב זה נותנת בידי המעצב מספר כלים שימושיים להגדרת מהו אורבאני? בחירת הצבעים לדוגמה תהיה, ברוב המקרים, בצבעי אפור בטון בתור הגוון העיקרי שישולב בצבעים נוספים.

תריסים וונציאניים יכולים לשמש כפתרון הצללה עדכני יחד עם שימוש בריצוף גרניט פורצלן שגם הוא יכול לבוא מתוך משפחת הצבעים האפורים. יחד עם זאת ניתן לשלב חומרים מודרניים נוספים כמו שימוש בזכוכית כקיר מפריד או במקלחונים.

עיצוב בתים פרטיים בסגנון Maverick

אם נחפש במילון הגדרה למילה Maverick נקבל משהו בסגנון "חיה שאין עליה סימן בעלות או אדם בעל דעות עצמאיות או לא שמרניות". ולטעם הזה בדיוק קולע סגנון זה שנחשב לחלק מהסגנון המודרני.

מדובר בסגנון שאינו שגרתי ובעל אמירה יוצאת דופן בעיצוב חלל הפנים, כל נושא היצירתיות בא לידי ביטוי בסגנון זה בצורה קיצונית ומודגשת והיא דומה לסגנון הפוחז והצעיר שבא לתת אמירה אקסצנטרית. הווה אומר, ריהוט בצבעים נועזים, שילוב של מספר אלמנטים שאינם בהכרח קשורים אחד לשני.