עיצוב דירת קבלן 4 חדרים: עצות להתנהלות נכונה

כיצד תהפכו דירת קבלן סטנדרטית לדירת חלומות יוקרתית וכיצד תמנעו ממלכודות של החברה הקבלנית? קבלו כמה עצות זהב שישדרגו את ביתכם החדש במינימום כאב ראש. תתחדשו!

אחד השלבים החשובים בעת קבלת דירה חדשה מקבלן הוא עיצוב הדירה. אך בואו לא ניתמם, רוב הדירות בישראל בנויות על פי אותו סגנון אדריכלי תכנוני; החלל הראשי בכניסה לדירה הוא חלל משותף שכולל את המטבח והסלון, ממנו מתפצלות שתי יציאות: האחת, למרפסת הסלון והשנייה, למסדרון שמוביל לשאר חדרי הבית וחדר המקלחת. על כן כל נושא עיצוב הפנים אמור לשמש את בעלי הבית כדרך לבטא את הייחודיות והאופי של הדירה שלהם על פני דירות קבלניות שבלוניות אחרות.

מניסיוני בעיצוב דירות קבלן מצאתי לאורך השנים שרבות מהבעיות שעלולות לצוץ בחלק מדירות אלו נובעות לא רק מתכנון לקוי של הדירה אלא בראש ובראשונה מתשתיות שאמורות היו להיכלל כחלק מגימור הדירה ולבסוף לא בוצעו.

ישראלים אוהבים לשדרג

כאמור, שינוי דירת קבלן נחשב היום לשכיח בקרב בעלי דירות רבים שמעוניינים לתת נופך ייחודי יותר למראה הדירה ולהימנע מחלל סטנדרטי שמועתק כמעט בכל דירות בנייני המגורים בישראל. למרות הרצון הטוב לקוחות רבים אינם מודעים לבעיות שכרוכות בשינויים אלו כמו בעיות זמן ותקציב.

רוב הישראלים נשאבים לתוך שיפוץ כולל לדירה שמצריך ברוב המקרים שינויים מבניים כמו תוספת מחיצות גבס, בניית קיר עבור אסלה תלויה, שינויים בתשתית החשמל כמו שקעי כוח, החלפת כלים סניטריים, אינטרפוץ 4 דרך במקום אינטרפוץ 3 דרך סטנדרטי שניתן על ידי הקבלן, שינויים בשיפוע ניקוז רצפת המקלחת ועוד.

מדובר לרוב בעבודות בהיקף רחב שמצריכות מעצב או מעצבת פנים שיתוו את הדרך עבורכם וימליצו לכם מניסיונם כיצד יש להתנהל את מול הקבלן וקבלני השיפוץ. אם תחליטו לשפץ לבד, הדבר בהחלט אפשרי אולם יצריך מכם, חוץ מההוצאות הכספיות, גם זמן וכאב ראש לא קטן.

עיצוב דירת קבלן: מחירים

חשוב לדעת, שיפוץ דירת קבלן שכוללת שדרוגים בחומרים שכוללים שינוי חשמל, תוספות גבס, הוספת יחידות תאורה, קירות פנים, אסלות תלויות וכו' יכולים להגיע למחיר של רבע עד חצי מעלות שיפוץ דירת יד שנייה.

בהערכה, שיפוץ דירת יד שנייה יכולה לעלות לכם בין 3000 ל-4000 שקלים למ"ר כאשר עיצוב דירת קבלן 4 חדרים יכולה לנוע בטווח מחיר של  1000 עד 2000 שקלים למ"ר.

התנהלות מול החברה הקבלנית

כיצד יש להתנהל מול החברה הקבלנית? זה מתחיל בפרטים הקטנים שאולי אינכם שמים לב אליהם בתחילה ולאחר מכן עליכם "לשבור" את הראש בניסיון לטפל בהם. דירה חדשה מצריכה שינויים מהותיים בעיצוב. לדוגמה, עיצוב מטבח חדש שאינו כלול במפרט המטבחים הסטנדרטיים של הקבלן שיכול להביא עימו בעיות חדשות.

הבעיות והתוספות עליהם אני מדברת יכולות לצוץ בחיפוי הקירות, הוספת שקעי חשמל/חוסר בשקעי חשמל, תוספות תשלום עבור ריצופים שונים, אי דיוק במיקום תשתיות החשמל על פי התכנון האדריכלי המקורי, טעויות שיפוע במרצפות חדר המקלחת, הכנות תשתית שאינן מתאימות לכלים סניטריים שרכשתם ועוד ועוד.

חשוב להבין שאותן "דירות לדוגמה" שראיתם על הנייר בתחילה הן לא אותן דירות שתקבלו (ברוב המקרים) לאחר מכן, חשבו על זה, כיצד תוכלו לוודא שהמידות המשורטטות על הנייר הן אכן המידות האמיתיות שמתארות את גודל הדירה במציאות? האם ספת השזלונג שלכם שממוקמת יפה על נייר השרטוט אכן מתאימה לאורך קיר הסלון במציאות? או שאולי עברה שינוי גרפי בידי מחלקת הגרפיקה של חברת הבנייה?.

ביקשתם לשדרג את הדירה? היזם אינו אחראי על כך אלא החברה הקבלנית המבצעת אחראית על הביצוע בפועל, היא האחראית על גובה מחיר השיפוץ והיא גם זו שגוזרת את הקופון מתוספת התשלום על שדרוג הדירה.

זמנים זמנים זמנים: עבור החברה הקבלית כל שינוי שחורג מתוכנית האדריכלות המקורית מהווה עבורה סוג של כאב ראש. למרות שהיא מרוויחה בכך בסופו של דבר, עדיין, אנו מכירים מקרים רבים שבהם שלא ניתן זמן ראוי להגשת תוכנית. חברות קבלניות רבות דורשות זמני הגשת תוכניות בין שבועיים לחודש ימים, זמן לא הגיוני בעליל וכנראה שלא במקרה הוא.

בכל מקרה עדיף שאתם תהיו אלו שתעמדו בזמנים ולא החברה הקבלנית שברוב המקרים גם היא לא תעמוד בזמנים שהוגדרו על ידה לכניסה לדירה.

מפרטים, עלויות ותוספות: ברוב המקרים המפרטים על אותן תוספות והעלויות הכרוכות בהן אינן כוללות מע"מ ולכן שימו לב לכך, כאשר מדובר בשדרוג דירה חדשה העלויות השונות מתווספות ונושא המע"מ שאינו כלול עלול להוות עבורכם תוספת מחיר שלא לקחתם אותה בחשבון בתחילה.

הגורמים המשפיעים ביותר על יוקר עלות שדרוג דירה חדשה הן אותן שינויים שמבוצעים בתשתיות, העלות של הזזה ומיקום מחדש של צינורות מים, קווי חשמל והזזת קיר גבס שמצריך שינוי במיקום הספרינקלרים, הדוגמה האחרונה למשל, מצריכה את הקבלן לשלוח תיקונים ושינויים בתכנון הספרינקלרים המקורי, זמן המתנה ועלות נוספת.

בלי קשר וכפי שהסברתי קודם לכן, העדיפות היא להגיש את התוכנית שלכם מוקדם ככל הניתן, היא יכולה להשפיע גם על העלות המצטברת שתשלמו על שדרוג הדירה, לדוגמה, קיימות חברות קבלניות שמאפשרות לשנות את מיקומם של נקודות חשמל עד לנקודת זמן מסוימת בתהליך הבניה וללא עלות. אם תזדרזו תוכלו לנצל את חלון הזמן הזה ולחסוך לכם כסף שינוצל על כלים סניטריים לדוגמה.

לסיכום

עיצוב דירת קבלן היא חלק אחד מתוך תהליך ארוך ומייגע שעליכם לעבור אל מול החברה הקבלנית. השתדלו שלא לבקר יותר מדי באתר הבניה עצמו ולבחון כל שינוי שנעשה, זה בודאי לא ירגיע אתכם.

אם קיימים מספר ליקויים שהתגלו על ידכם אל תמהרו להיכנס לדירה למרות רצונכם העז לסיים את התהליך, המתינו עוד מספר חודשים ונצלו את התחייבות הקבלן לתקן את אותם ליקויים. חלק מגילוי אותם ליקויים הוא על ידי השוואה בין התוכנית המודפסת לבין בחינה מעשית של הדירה עצמה, וודאו שאתם עושים זאת.

לעיתים אם קיים חוסר בתקציב לשדרוג הדירה ניתן להשיג שינויים עיצוביים על ידי בחירת אלמנטים שאינם מצריכים שינויים מהותיים בתשתית הדירה עצמה אלא בהוספה של אלמנטים כמו יחידות תאורה, ריהוט או החלפה של כלים סניטריים מעוצבים יותר על פני אלו שקיבלתם מהקבלן. תתחדשו!